Co składa się na dojrzałość szkolną?
STREFA POZNAWCZA
Mowa – jest zrozumiała, poprawna pod względem artykulacji oraz formy (odpowiednia odmiana wyrazów, prawidłowo budowane zdania), z bogatym słownictwem, prawidłowym nazywaniem czynności i określaniem cech przedmiotów, ton głosu dziecka powinien być adekwatny do sytuacji.
Orientacja w schemacie ciała i przestrzeni – dziecko rozróżnia prawą i lewą stroną ciała, zna i stosuje przyimiki określające położenie (na, pod, za, przed, pomiędzy)
Orientacja w świecie – dziecko wie, jak się nazywa, ile ma lat, gdzie mieszka, czym się zajmują jego rodzice, zna pory roku, dni tygodnia
Uwaga – dziecko koncentruje uwagę na czas wymagający ukończenia zadania, potrafi ją również przekierować z jednej rzeczy lub czynności na inną
Rozumienie – dziecko rozumie kierowane do niego polecenia i informacje
Rysunek – jest kolorowy, prawidłowo rozmieszczony na kartce, z wieloma szczegółami
Percepcja wzrokowa i koordynacja wzrokowo-ruchowa – rozpoznaje obiekty, zauważa i nazywa podobieństwa i różnice, konstruuje budowle z klocków
Percepcja słuchowa – dzieli zdania na wyrazy, wyrazy na sylaby i głoski, rozpoznaje głoski na początku i końcu wyrazów
Myślenie przyczynowo-skutkowe
umie wskazać następstwa określonych sytuacji, wyszukuje przyczyny pewnych stanów rzeczy, porządkuje zdarzenia, segreguje obiekty (pod względem ich cech, np. koloru, kształtu, pełnionej funkcji), rozpoznaje proste symbole (np. zakaz wprowadzania psów, przejście dla pieszych)
Umiejętności matematyczne – dodaje i odejmuje na konkretach (np. przeliczanie koralików, patyczków), ocenia zbiory pod kątem ilościowym, stosuje liczebniki porządkowe
STREFA FIZYCZNA
Ogólny stan zdrowia dziecka – czy dziecko jest zdrowe, ma dobrą odporność
Sprawność motoryczna dziecka – biega, skacze, utrzymuje równowagę, jeździ na rowerze, łapie i rzuca piłkę
Sprawność palców i dłoni – sprawnie manipuluje małymi przedmiotami, np. koralikami
Sprawność grafomotoryczna – rysuje szlaczki, figury geometryczne, nie wykracza poza krawędzie rysunku przy kolorowaniu
Wytrzymałość – wykonuje zadania do końca
Odporność na wysiłek i zmęczenie – nie ma większych trudności przy wykonywaniu ćwiczeń fizycznych odpowiednich dla wieku, posługiwaniu się ręką przy pisaniu
Waga i wzrost dziecka – adekwatne do wieku
Prawidłowy słuch, wzrok (lub skorygowany za pomocą okularów)
SFERA SPOŁECZNO-EMOCJONALNA
Samodzielność – dziecko samo je, korzysta z toalety, myje się, potrafi się ubrać i rozebrać, dba o porządek
Odpowiedzialność – wypełnia swoje obowiązki, potrafi przyznać się do błędu, ma świadomość konsekwencji swoich działań
Relacje z dalszym i bliższym otoczeniem – rozumie sytuacje społeczne, poprawnie je ocenia, ma prawidłowe relacje osobami bliskimi i obcymi, potrafi nawiązywać i podtrzymywać kontakty z rówieśnikami, potrafi współpracować w grupie
Inteligencja emocjonalna – potrafi rozpoznawać swoje emocje i je kontrolować, jego reakcje są adekwatne do bodźca, rozpoznaje emocje innych osób, wykazuje się empatią i zrozumieniem.
Bibliografia
Brzezińska A. I., Czub M.,Sześciolatek w szkole – wyzwania, zagrożenia i szanse’ “Przed Szkołą” 2012/4
Brzezińska A. I., Urbańska J.,Umysł sześciolatka’ “Przed Szkołą” 2011/4
Brzezińska A. I., Urbańska J.,Relacje sześciolatka z równieśnikami’ “Przed Szkołą” 2012/1
Brzezińska A. I., Urbańska J., Słoma Z., Szymańska D.,Samoświadomość gotowości i sześciolatka do nauki szkolnej’ “Przed Szkołą” 2012/2
Pomianowksa A.,Diagnoza gotowości szkolnej i co dalej?’ “Przed Szkołą” 2017/1