Aktywny i Mądry

Ruszyliśmy już z aktywną przerwą – klasa I w środę, klasa IV w czwartek Proszę pamiętać o ewentualnym obuwiu zmiennym.

Zachęcam Państwa do samodzielnego poszukiwania bardziej szczegółowych informacji na poruszane tematy zarówno w Internecie jak i w naszym bogatym księgozbiorze.

Kinezjologia Edukacyjna
Twórca: dr Paul Dennison

Metoda wspierania naturalnego rozwoju człowieka – bez względu na jego wiek i kondycję fizyczną – wykorzystująca naturalną potrzebę ruchu, w celu:
– usprawnienia procesu uczenia się,
– wzrostu koncentracji,
– poprawienie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
– usprawnienia wzroku,
– podniesienia motywacji.

Powstała na bazie różnych dziedzin nauki. Między innymi:
– kinezjologii stosowanej i behawioralnej,
– psychologii,
– pedagogiki,
– akupunktury,
– fizjologii,
– neurologii.

Składa się z trzech grup ćwiczeń:

ćwiczenia na przekroczenie linii środkowej – poprawiają umiejętność pisania i czytania oraz sprawność małej i dużej motoryki.
ćwiczenia wydłużające – pomagają rozluźnić napięcia, które gromadzą się w mięśniach i ścięgnach.
ćwiczenia energetyzujące i pogłębiające postawę – pomagają odtworzyć połączenia nerwowe między ciałem a mózgiem ułatwiając przepływ energii elektromagnetycznej przez ciało.

Pierwsze ćwiczenia, których się uczymy to:

Słoń

Koordynuje pracę mózgowych ośrodków słuchu obu półkul.
Koryguje nieprawidłowe napięcie mięśni szyi.

Lekko rozstawione kolana, głową dotykamy cały czas ramienia (można włożyć kartkę papieru między ramię a głowę),oczy otwarte, ręką w powietrzu kreślimy leniwą ósemkę, a wzrok śledzi nie rysującą dłoń, lecz rysowaną ósemkę. Podczas rysowania poruszamy całą górną połową ciała. Ćwiczenie to jest bardzo pomocne przy dysgrafii i dysleksji. Ósemkę rysujemy po trzy razy każdą ręką.

Leniwe ósemki

Koordynują pracę narządu wzroku.
Pomagają we wzrokowym przekraczaniu linii środka.
Poprawiają ruchliwość gałek ocznych.

Ćwiczenie rozpoczynamy lewą ręką – trzymamy kciuk na wysokości oka w linii środkowej ciała. Trzymamy głowę nieruchomo i rysujemy płynnym nieprzerwanym ruchem symbol nieskończoności, cały czas wodząc za palcem wzrokiem. Zaczynamy od środka w stronę przeciwną do ruchu wskazówek zegara do góry, z tyłu i dookoła, potem zgodnie                   ze wskazówkami zegara do góry, z tyłu i z powrotem do środka. Prawą i lewą ręką kreślimy  po kilka razy. Łączymy kciuki tworząc X. Koncentrując wzrok na środku X śledzimy złączone kciuki wykonując leniwe ósemki. Dla ułatwienia nauki tego ćwiczenia na początku można rysować na tablicy  i zaznaczać strzałkami kierunki kreślenia.

Rysowanie oburącz

Koordynuje współdziałanie ręka-oko w różnych polach widzenia.
Poprawia orientację przestrzenną i wzrokowe rozróżnianie symboli.

Obydwiema rękami równocześnie bazgrzemy w powietrzu dowolne kształty. Możemy podpowiadać kierunki rysunku, np. góra, dół, na zewnątrz. Można też polecić narysowanie czegoś konkretnego: choinki, serca, drzewa. Należy zwracać uwagę, by dzieci                      nie usztywniały ciała, lecz poruszały swobodnie głową i oczami. Efektem końcowym mają być lustrzane rysunki. Początkowo dzieci kreślą małe formy przechodząc do coraz większych. Gdy czas pozwoli można rysować nie tylko w powietrzu, lecz także na papierze, tablicy.

Zachęcam do wspólnych ćwiczeń z dzieckiem.

Z wyrazami szacunku
Monika Płonka

Dodaj komentarz

Nazwa *
E-mail *
Witryna internetowa